Pozicionálás - Harc a vevők fejében elfoglalt helyért Bagolyvár 1997, Budapest TARTALOM
Túlkommunikált társadalmunk egyik legnagyobb problémája a kommunikációs folyamatok rossz hatékonysága. A megoldás kulcsa: a pozicionálás. Mit jelent a pozicionálás? Sokan nincsenek tisztában azzal, hogy mi a kommunikáció szerepe az üzleti életben és a politikában. Túlkommunikált társadalmunkban meglepően kevés üzenet jut el a címzetthez. Ennek során figyelembe kell venniük mind saját, mint versenytársaik erősségeit és gyengéit. Támadás a fejekben elfoglalt helyért Túl sok a cég, túl sok a termék, és túl nagy a marketingzaj. Amerikában az egy főre eső átlagos éves reklámráfordítás 376 dollár. Behatolás a koponyába A koponyába való behatolás könnyebbik módja az, ha elsők vagyunk. Ha nem lehetsz első, meg kell próbálnod a már ott lévő termék, politikus vagy személy ellenében pozicionálnod termékedet. Koponyánk kis létrafokai Túlkommunikált társadalmunkban az emberek úgy védekeznek a rájuk zúduló termék- és információáradattal szemben, hogy megtanulják rangsoroli és a koponyájukban lévő terméklétra egyes fokain elhelyezni a termékeket. A rent-a-car üzeletben például a Hertz, az Avis és a National foglalja el a terméklétra felső három fokát. Nem juthatsz innen oda Egy olyan pozíció elleni frontális támadás, mint amilyet az IBM birtokol a számítógéppiacon, bármely versenytárs részéről csupán hiú ábránd. Mégis sok cég hagyta figyelmen kívül a pozicionálásnak ezt az alaptörvényét, amiért súlyos árat kellett fizetnie. A piacvezető pozicionálása Ahhoz, hogy piacvezetővé válj, elsőként kell behatolnod a vevőjelölt koponyájába - aztán mindent meg kell tenned, hogy ottmaradj. Egy piackövető pozicionálása Ami működik a piacvezetőnél, nem feltétlenül működik egy követő esetében. A "futottak még" termékeknek olyan szabad helyet, űrt kell találniuk, amelyet még nem foglalt el senki. A verseny átpozicionálása Ha nem találtál szabad űrt, újat kell teremtened - méghozzá a verseny átpozicionálásával. A Tylenol átpozicionálta az aszpirint, hogy szabad űrt teremtsen magának. A név ereje A pozicionálási korszak legfontosabb marketingdöntése a név kiválasztása. Túlkommunikált társadalmunkban a névnek már önmagában is hatalmas ereje van. A névtelenség csapdája Egy időben sok hosszú és bonyolult névvel rendelkező cég tért át a rövidség kedvéért nevének kezdőbetűiből alkotott betűszó használatára. Ez a stratégia azonban ritkán működik. A potyautas-csapda Vajon elevezgethet-e sikeresen egy cég második márkája az első, jól ismert márka reklámjainak farvizében? Az olyan termékek esetében, mint például a Lifesavers rágógumi, a válasz: nem. A lineáris választékbővítés csapdája A lineáris választékbővítés az elmúlt évtized nagy marketingbetegsége. A fejezet bemutatja, miért nem működik ez a módszer. Amikor működik a lineáris választékbővítés Vannak esetek, amikor valóban működik ez a stratégia (mint például a GE esetében). A fejezetben áttekinthetjük, mikor használjuk a cégnevet és mikor adjunk inkább új nevet termékünknek. Egy cég pozicionálása: a Xerox A másológép-pozíciót a Xerox birtokolja. De vajon hogyan pozicionálja magát a cég, ha az irodai automatizálás irányában kíván terjeszkedni? Egy ország pozicionálás: Belgium Egy olyan nemzeti légitársaság számára, mint a Sabena Belgium World Airlines, a problémák megoldása a következő: ne a légitársaságot, hanem a célországot pozicionáld. Egy sziget pozicionálása: Jamaica "Selymes homok és szörf" – ez a Karib-tengeri szigetekről kialakult képi közhely tárgya Vajon hogyan építsünk fel ezek után egyedi pozíciót a térség egyik szigetér Egy termék pozicionálása: Milk Duds Hogyan hatol be egy szűkre szabott reklámköltségvetéssel rendelkező termék a vevőjelöltek koponyájába, mint a csokiszeletek tartós alternatívája? Egy szolgáltatás pozicionálása: Mailgram Miért kell egy merőben új szolgálatatást a régi ellenében pozicionálni? Egy Long Island-i bank pozicionálása Hogyan vágott vissza egy bank, amikor New York bankóriásai megpróbáltak betörni a területére? Egy New Jersey-i bank pozicionálása Egy pozíció felépítésének egyik legbiztonságosabb módja, ha sikerül megtalálniuk versenytársuk gyenge pontját Egy síparadicsom pozicionálása: Stowe Hogyan vihetünk hitelességet reklámjainkba egy külső szakértő segítségével. A katolikus egyház pozicionálása Még társadalmi intézmények is profitálhatnak a pozicionálás koncepciójából. A fejezet bemutatja a római katolikus egyház pozicionálásának azokat a logikus lépéseit, melyeken végül is elmulasztottak megtenni. Önmagad és karriered pozicionálása Sokat profitálhatsz abból, ha saját karriered építése során is alkalmazhatod a pozicionálást. Az alaptörvény: ne próbálj mindent magad csinálni. Keress inkább egy lovat, és üld meg. Saját vállalkozásod pozicionálása Ahhoz, hogy egy pozicionálási programba belevágj, előbb válaszolnod kell hat kérdésre. Hogyan játsszuk a pozicionálási játékot? Ahhoz, hogy sikeres légy a pozicionálásban, szükséged van egy bizonyos attitűdre. Képesnek kell lenned arra, hogy "kifordított" helyett "befordított" módon gondolkodj. Ez türelmet, bátorságot és erős személyiséget igényel. Tárgymutató |
|
Kategória: | Gazdaság, jog |
Terjedelem: | 196 oldal |
Méret: | 122 mm X 180 mm |
Kötés: | kartonált |
Nyelv: | magyar |
Súly: | 0.21 kg |
|
|
|